• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez

Informula Kft.

  • Aktuális
  • Szolgáltatásaink
    • Szoftver szolgáltatás
    • Rendszerintegráció
    • Üzleti intelligencia
  • Önkiszolgáló IT
    • Árnyék informatika integráció
    • Adatvezérelt infrastruktúra
  • Rólunk
  • Kapcsolat

Önkiszolgáló informatika

Egy jól összerakott önkiszolgáló informatikai keretrendszerben a felhasználók előregyártott komplex alkalmazás komponensekből saját maguk rakják össze és tartják karban az üzleti folyamataikat támogató informatikai rendszerüket, amely integrált része a cég IT által üzemeltetett és támogatott informatikai infrastruktúrájának.

Az önkiszolgáló informatika működési modell elemei nagyvállalati környezetben:

  • Önkiszolgáló alkalmazás komponensek: Olyan komplex, felhasználói felülettel és funkciókkal rendelkező építő elem, amely paraméterezéssel, szkriptekkel testreszabható, más alkalmazás komponensekkel összekapcsolható és így belőlük egy konkrét üzleti feladatra, vagy folyamatra egyedi informatikai támogatás építhető. Leggyakoribb komponensek: üzleti objektum keresés, adatlekérdezések és listázások, adatvizualizáció, grafikonok, adat0rögzítő képernyők, adatbetöltő és adatexportáló fukciók, workflow és feladatkezelő komponensek stb.
  • Önkiszolgáló front-end keretrendszer: egy cég informatikai infrastruktúrájába integrált, védett és biztonságos front-end keretrendszer, amelyben a cég adatvagyona elérhető, bővíthető és az önkiszolgáló alkalmazás komponensekből egyedi igények szerinti üzleti alkalmazás építhető, tesztelhető és üzemeltethető. A keretrendszer alapszolgáltatásai: felhasználó és jogosultság kezelés, szerepkörök és szervezeti struktúra kezelés, információ biztonság, külső és belső mikroservice elérés.
  • Önkiszolgáló back-end infrastruktúra: a vállalat saját informatikai rendszere, amely képes kiszolgálni és integrálni az önkiszolgáló informatikai keretrendszert. A háttér infrastruktúra részei:
    • Valós idejű adatszolgáltatás: standard adatszolgáltatásokkal a keretrendszer komponensei valós időben, aktuálisan érvénye, illetve hisztorizált formában lekérdezhetik a vállalati adatvagyon egyes elemeit.
    • Valós idejű mikro szervíz szolgáltatások: a vállalati IT által üzemeltetett, illetve az önkiszolgáló keretrendszerben a felhasználók által készített adattranszformációs szolgáltatások.
    • Adatfeldolgozási és integrációs szolgáltatások: az önkiszolgáló front-end keretrendszer működése közben létrejövő (feltöltött, kézzel rögzített, kalkulált) adatok becsatornázása a vállalati adatvagyonba. Ide tartozik az új üzleti objektum, vagy attribútum létrehozása, meglévő attribútumok módosítása, valamint ezekhez adatminőségi kritériumok vizsgálata és betöltése a vállalati adatvagyonba.
  • Önkiszolgáló felhasználókat támogató IT szervezeti struktúra és folyamatok: az önkiszolgáló informatikai működés – amely természetesen lehetőség és nem egy általánosan alkalmazandó új informatikai működési modell – megválozott szerepet, új funkciókat követel meg az informatikai területtől:
    • Az önkiszolgáló front-end és back-end infrastruktúra üzemeltetése, vagy ezek private cloud megvalósításának managelése
    • A felhasználók oktatása, támogatása a front-end keretrendszer használatával (operációs support), illetve az üzleti problémájuk megvalósítási lehetőségeinek feltérképezésével (üzleti elemzői support) kapcsolatban.
    • A jelenlegi adatvagyon kezelés (Data Governance) szabványok és folyamatok kiterjesztése az önkiszolgáló keretrendszerekben keletkező adatok feldolgozására, integrálására a vállalati adatvagyonba.

Az önkiszolgáló informatika szereplői:

  • Önkiszolgáló front-end keretrendszer felhasználói: akik motíváltak az önkiszolgálásban. Az informatikai affinitásuk szerint több szinten tudnak bekapcsolódni:
    • Önkiszolgáló üzleti felhasználók: használják az elkészült alkalmazásokat, és képesek kész komponensek paraméterezésével, összekapcsolásával kisebb üzleti alkalmazásokat építeni, karban tartani. Pl. akik képesek átlátni, képletekkel és függvényekkel teliszórni az excel táblákat…
    • Informatikailag képzett üzleti felhasználók: akik a kész önkiszolgáló alkalmazás komponenseket script nyelven képesek testre szabni. Pl. akik az excel táblák mögé visual basic kódot képesek írni.
    • Informatikusok: az informatikai front-end keretrendszer lehetőséget ad új komponensek fejlesztésére is.
  • Belső és külső üzleti elemző tanácsadók: akik szükség esetén segítenek struktúrálni az üzleti felhasználók igényeit és segítenek kiválasztani, paraméterezni a szükséges alkalmazás komponenseket.
  • Külső szoftver szolgáltatók: az önkiszolgáló front-end keretrendszer képes integrálni meglévő application as a service megoldásokat, illetve az önkiszolgáló front-end keretrendszert is képes külső szoftver szolgáltató üzemeltetni.
  • Belső IT üzemeltetésért és biztonságért felelős informatikusok: az önkiszolgáló front-end és back-end keretrendszer biztonságos üzemeltetéséért felelős informatikus kollégák.
  • Adatvagyon gazdálkodásért felelős belső szereplők: karbantartják a vállalati szintű üzleti adatkatalógust, működtetik a karbantartási folyamatait, mérik és ellenőrzik az adatminőséget, betartatják a felhasználókkal a minőségi kritériumokat.

Elsődleges oldalsáv

Footer

A felhasználóbarát informatika

Az informatika felhasználói oldalának elkötelezett hívei vagyunk. Véleményünk szerint a mai technológiai szinten elérhető eszközökkel egy biztonságosan kialakított informatikai környezetben és támogatással az üzleti felhasználók önállóan is képesek létrehozni és adminisztrálni komplex informatikai megoldásokat.

Tudj meg többet rólunk…

INFORMULA KFT

1138 Budapest, Népfürdő utca 22. Duna Tower B/15.

Telefon: 06 1 700 1331

info@informula.hu

Kapcsolat

Írjon nekünk, kérdezzen…

Copyright © 2022 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés